EL PIL - EL MEU CENTRE DE PRÀCTIQUES

L'ajuntament de Maçanet de la Selva davant la situació de crisi i del mercatde treball actual, decideix donar una ajuda als aturats del municipi creant un servei d'Orientació Professional (en endavant OP) i d'intermediació amb empreses del municipi. Aquest servei és el Punt d'Informació laboral (PIL).

El PIL ofereix als seus usuaris orientació professional individual a través d'entrevistes d'acollida i establiments de Plans de Treball Individuals (PTI). Alhora, considera que la formació és cabdal per millorar l'ocupabilitat i facilita a les persones inscrites l'accés a formacions gratuïtes al propi municipi (gestionades des de l'àrea de Benestar Social), i orientació sobre formacions diverses per tal que la persona esdevingui protagonista i decideixi quin camí seguir per tal d'assolir els seus objectius. Així doncs, el PIL ofereix asessorament i orientació professional a persones de qualsevol edat, empadronades al municipi i que es troben aturades. 

El context d'intervenció és municipal i vol millorar les condicions professionals i l'ocupabilitat dels ciutadans/es. 

Per la meva experiència professional he realitzat tasques de prospecció d'ofertes laborals a diferents Borses de Treball, i dinamització de Clubs de la Feina (espais d'autoconsulta per buscar feina) però sempre m'ha agradat la feina de l'OP ja que veia que tenia una part personal i d'assessorament que em motivava molt però que no podia exercir per manca de formació i experiència. Les pràctiques esdevenen la meva oportunitat de poder ampliar el meu coneixement sobre l'àmbit i les meves opcions laborals.


Acords per la realització de les pràctiques: en la primera reunió amb la meva tutora, la Laura (psicopedagoga) varem acordar que participaria en les sessions d'orientació individual de persones aturades, especialment al col·lectiu de joves, tot aprenent: 

  • - Realització d'entrevistes d'acollida.
  • - Elaboració conjunta de Pla de TReball Individual amb l'usuari, establint objectius professionals i accions a dur a terme.
  • - Particpació en l'elaboració de material didàctic i en l'execució de tallers i seminaris per la rcerca de feina. 
Descripció del lloc de treball de la psicopedagoga: 


A)    La missió: coordinar i dur a terme intervencions d’orientació professional adequades a les necessitats de cada persona usuària, millorant les seves opcions d’inserció sociolaboral.
Què fa? Intervenir i coordinar
Sobre què? Actuacions relacionades amb la inserció laboral de persones aturades
amb dificultats d’inserció en el món laboral.
D’acord amb què? Amb les necessitats específiques de cada persona usuària, les
demandes de l’IES i les instruccions del seu superior (regidor de l’àrea), per tal de millorar l’ocupabilitat de les persones ateses.
B)    Les Finalitats o Funcions
- Atendre i elaborar conjuntament amb l’usuari un Pla de Treball Individual.
- Avaluar les mancances que presenta i que poden dificultar la seva inserció i orientar en sortides professionals i formació.
- Coordinar projectes d’inserció laboral per a col·lectius amb especial dificultats.
- Derivar les persones a serveis adients a les seves necessitats (escoles de formació, CET, etc.)
C)    Les tasques o Activitats concretes
  1. Realitza l’entrevista d’acollida o es realitza una primera diagnosi sobre les necessitats i la demanda de la persona atesa.
  2. Elabora un pla de treball amb l’usuari establint actuacions concretes i consensuades amb ell
  3.  Realitza un seguiment de l’usuari per comprovar quines dificultats o inconvenients es pot estar trobant
  4. Supervisa les derivacions de SBAS i de l’IES i traspassa informació que els pot ser rellevant per a les seves actuacions.
  5. Realitza tallers grupals on es treballen les tècniques de recerca de feina.
  6. Es manté en contacte amb altres entitats com el SOC.
  7. Determina les formacions subvencionades que es realitzaran al municipi amb els recursos econòmics de l’ajuntament.
  8. S’encarrega de respondre sol·licituds d’entitats i demanar subvencions. 
METODOLOGIA DE TREBALL
Fase de planificació: estaria formada per l’entrevista d’acollida on cercaríem les principals característiques de l’usuari (el nostre actor principal i sobre el que intervenim directament) i les seves competències professionals per tal de poder fer una avaluació de la seva situació i formular les primeres hipòtesi que guiaran la intervenció.
Fase d’intervenció: aquesta fase sol començar al mateix temps que la de planificació. Un cop hem realitzat l’entrevista d’acollida, es determina amb l’usuari quines són les principals dificultats trobades en la cerca de feina, i els seus interessos. A partir d’aquí es consensua amb ell/a un Pla de Treball Individual (PTI) que inclou diferents tipus d’actuacions:
  1. Tallers grupals: es determina quins serien els tallers i monogràfics que es duen a terme al centre que podrien ser més interessans.
  2.  Als tallers es realitzen dinàmiques grupals, explicacions i activitats per tal de treballar els continguts de forma pràctica.
  3.  Formacions: es deriva a recurs formatiu més adient i es planteja fer un seguiment per comprovar com està responent l’usuari.
  4. Entrevistes de seguiment: es pacta la freqüència del seguiment a la primera entrevista. Un cop això a cada tutoria es revisa què s’ha fet, com s’ha fet i quines dificultats s’hi han trobat. A partir d’aquí es pacten les properes actuacions a dur a terme per l’usuari.
Fase d’avaluació: al llarg de tot el procés d’acompanyament i assessorament es realitza una avaluació (sumativa), ja que es va revisant el PTI plantejat inicialment i es va adequant a les necessitats del cas. Al final de procés l’avaluació té dos dimensions:
  • Usuari: què opina del treballat en el procés d’acompanyament? S’ha inserit laboralment? ha optat per continuar formant-se?, ha estat necessari la derivació a recurs adient?
  • Procés: ha existit un bon feed-back amb la resta de professionals? S’ha actuat de forma constructiva amb l’usuari? Hem aconseguit assolir els objectius marcats inicialment?
El tipus d'intervenció és educativa i d'orientació en la majoria de casos correctiva per tal de millorar la recerca de feina i reconduir el procés. D'altra banda, és preventiva en tant es vetlla per evitar situacions de risc d'exlució social.


Espero que aquestes pràctiques siguin enriquidores i interessants! A les difernets entrades explicaré les experiències concretes de les meves hores de pràctiques. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada